Naša učiteljica informatike i tehničke kulture, Martina Radnić, u sklopu projekta STEM Learning Network, sudjelovala je na zanimljivoj i inspirativnoj edukaciji na Institutu Ruđer Bošković u Zagrebu na temu “Uvod u umjetnu inteligenciju – izrada igre križić-kružić”. Edukacija je učenicima i nastavnicima otvorila vrata u svijet AI-ja, kroz niz primjera koji povezuju povijest, računarstvo i svakodnevni život.
Edukacija je započela kratkim uvodom o sadržaju filma “Hidden Figures”, koji prikazuje istinite priče afroameričkih matematičarki čiji je doprinos bio ključan za NASA-ine misije. Film možete pogledati i ovdje: https://filmotip.com/sa-prevodom/hidden-figures-2016-video_d02fe6579.html.
Nadalje, sudionici su upoznati s Adom Lovelace, prvom programerkom u povijesti, kćeri slavnog pjesnika lorda Byrona, koja je još u 19. stoljeću zamislila način na koji bi stroj mogao izvoditi složene radnje – stvorivši tako temelje programiranja kakvo danas poznajemo.
Slijedio je uvod u učenje stroja, kroz primjer MENACE-a (Matchbox Educable Noughts and Crosses Engine) – modela koji prikazuje kako računalo “uči” igrati križić-kružić pomoću kutijica (ladica) i kuglica koje simboliziraju moguće poteze. Računalo tako prilagođava svoje strategije na temelju prethodnih poraza i pobjeda – baš poput čovjeka.
Također su spomenuti Hexpawns, edukativna igra koju je osmislio matematičar i popularizator znanosti Martin Gardner, kao i revolucionarna igra AlphaGo, koju je razvio DeepMind, a koja je 2016. pobijedila svjetskog prvaka u drevnoj igri Go – dokaz koliko su algoritmi napredovali.
Dotaknuli su se i Turingovog testa – mjerila umjetne inteligencije koje se temelji na tome može li stroj oponašati ljudsku komunikaciju. Spomenut je film “Imitation Game”, koji prikazuje život Alana Turinga, oca modernog računarstva, i njegovu ključnu ulogu u razbijanju nacističke Enigme. Film možete pogledati i ovdje: https://www.filmoviplex.com/sa-prevodom/20766-the-imitation-game.html
Uspoređena su dva značajna “razgovarajuća” programa – povijesna Eliza, jednostavni chatbot iz 1960-ih koji glumi psihoterapeuta, i današnji ChatGPT iz OpenAI-a, sposoban za vođenje složenih razgovora i razumijevanje konteksta.
Edukacija je završila interaktivnom demonstracijom: sudionici su vidjeli kako računalo “razmišlja” prilikom igre križić-kružić, koristeći upravo spomenute kutijice i kuglice kao fizičku metaforu strojnog učenja.
Učiteljica je iz prve ruke stekla uvid u konkretne metode i povijesne temelje umjetne inteligencije te načine kako učenicima približiti ovu kompleksnu temu na zanimljiv, razumljiv i pristupačan način.
Zahvaljujemo Institutu Ruđer Bošković na prilici za stručno usavršavanje te veselimo se primjeni naučenog u učionici!