Stručni suradnici u školi

Marina Kevrić

Stručni suradnik – pedagog

Što radi pedagog u školi?

Pedagozi su stručnjaci kojima je glavna zadaća unaprijeđenje odgojno-obrazovnog rada.

Rad pedagoga u školi možemo podijeliti na više područja:

  • planiranje i programiranje
  • rad s učenicima
  • rad s učiteljima
  • rad s roditeljima

Planiranje i programiranje uključuje:

  • planiranje vlastita stručnog usavršavanja i stručnog usavršavanja učitelja
  • sudjelovanje u izradbi godišnjeg plana i programa škole
  • planiranje rada i sudjelovanje u radu Učiteljskog vijeća

Rad s učenicima:

  • u suradnji s lokalnim Zavodom za zapošljavanje, izrađuje plan i program za profesionalno informiranje i usmjeravanje učenika
  • u suradnji s edukacijskim rehabilitatorom i/ili psihologom izrađuje plan rada s djecom s teškoćama u razvoju
  • u suradnji sa školskim liječnikom izrađuje plan zdravstvene, socijalne i ekološke zaštite učenika
  • izrađuje plan kulturne i javne djelatnosti škole te sređuje pedagošku dokumentaciju
  • organizira učeničke radionice i dodatnu nastavu
  • organizira edukativna i odgojna predavanja za učenike, roditelje i učitelje te ih  i sam vrlo često provodi

Rad s učiteljima:

  • provjeravaju realizaciju rada učitelja (nazočnost na nastavi, realizaciju planova i programa i sl.)
  • analiziraju rezultate škole na područjima uspjeha, vladanja, popravnih ispita i sl
  • organiziraju istraživački rad u školama i stručno usavršavanje učitelja, kao i odgojna i edukativna predavanja za roditelje

Uloga stručnog suradnika pedagoga mijenja se zbog suočavanja s novim društvenim i tehnološkim promjenama u društvu. Uz stručne zadaće, kojima se potiče usvajanje vrijednosti i navika učenika koje omogućavaju cjelovit razvoj osobnosti, praćenje razvoja i postignuća učenika, pružanje savjetodavne pomoći svim subjektima, učenicima, roditeljima/skrbnicima, učiteljima/ nastavnicima – osobito pripravnicima, obveze prerastaju u ulogu voditelja, regulatora, koordinatora procesa, inovatora, organizatora, partnera/suradnika, motivatora i kreatora odgojno-obrazovnog procesa.

Neposredni odgojno-obrazovni rad stručnih suradnika pedagoga podrazumijeva:

  1. praćenje i rad učenika s poteškoćama u učenju i ponašanju
  2. pružanju savjetodavne pomoći onima koji trebaju pomoć u različitim odgojno-obrazovnim situacijama kao što su izbjegavanje dolaska na nastavu, dugotrajni izostanci s nastave, neprimjerena i nasilna ponašanja, pomoć u učenju i sl.

Rad s roditeljima uključuje:

  • savjetodavni rad
  • individualno informiranje
  • pedagoške radionice na roditeljskim sastancima
  • suradnju oko provedbe pedagoških mjera

Pedagog vrlo često surađuje s drugim institucijama: Centrom za socijalnu skrb, Policijskom postajom, Obrtničkom komorom, Zavodom za zapošljavanje, Zavodom za javno zdravstvo te drugim osnovnim i srednjim školama.

Pedagog nije učitelj i nije drugo ime za psihologa – što često djeca i roditelji misle.

Pedagozima je radno mjesto ured, ali često i učionica, zbornica i sve ostale prostorije u školi i van nje. Posao pedagoga obuhvaća jako puno toga. Rad s učenicima i njihovim roditeljima, na kraju ipak predstavlja njegovu srž. 

Stoga, nemojte oklijevati obratiti se pedagogu u školi  – dobit ćete savjet, uputu, podršku, prijedlog… sve što treba za donošenje neke odluke, odgovor na pitanje ili samo ideju što i kako dalje!!!

Martina Srdarev

Stručni suradnik – knjižničar

Što radi knjižničar u školi?

Školski knjižničar u sebi objedinjuje uloge stručnjaka (u području knjižničarstva), nastavnika i stručnog suradnika te iz toga onda proizlaze razna zaduženja.

Predstavnik je školske knjižnice i svog radnog mjesta. Često se, nažalost, o knjižničaru mogu čuti razne predodžbe i predrasude kao o osobi koja ništa ne radi, nego samo čita knjige, no knjižničari su  osobe sa znanjima iz raznih nastavnih područja, znanosti i tehnologije.

Prije svega, najveća uloga knjižničara jest sposobnost „osluškivanja“ i razumijevanja korisničkih potreba te prema tome svakom korisniku knjižnice osigurati ravnopravnu mogućnost korištenja usluga i informacija.

Za kvalitetnu upotrebu informacija, knjižničar je također i informacijski stručnjak, zna kako pronaći relevantnu građu iz različitih vrsta izvora ili medija, te ih pružiti korisnicima.
Knjižničar kao samostalan organizator i voditelj rada obavlja sve poslove knjižničarske struke:

  • inventarizacija
  • stručna obrada građe (katalogizacija, klasifikacija)
  • zaštita i vođenje statistike
  • vodi računa o opremi knjižnice
  • suradnja s nastavnicima u vezi izrade knjižnične građe prema nastavnom predmetu

Iz svega proizlazi kako se od školskog knjižničara očekuje da bude:

  • sveznalica, jer mora iz svih područja znati ono što korisnik od njega traži
  • suvremen, jer prati razvoj informacijskog društva, umjetnosti, znanosti i tehnologije
  • svestran, budući da uz knjižničarstvo vlada znanjima i vještinama iz područja odgoja i obrazovanja
  • kreativan, kako bi pridonio
    kulturnom i javnom životu svoje knjižnice i škole
  • prilagodljiv raznim situacijama, od
    pronalaženja sredstava za nabavu građe do suradnje s kolegama nastavnicima i učenicima
  • samostalan, jer obavlja sve knjižničarske poslove, često bez mogućnosti savjetovanja s određenim stručnjakom u danom trenutku
  • nezamjenjiv kada je odsutan iz profesionalnih i privatnih razloga, jer u školi nema stručnjaka koji bi ga zamijenio

Knjižničar kao nastavnik najveći dio svog vremena posvećuje neposrednom odgojno–obrazovnom radu.

Odgojno-obrazovna djelatnost školske knjižnice obuhvaća:

  • rad s učenicima, učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima, odgajateljima, ravnateljem i roditeljima
  • planiranje i programiranje odgojno-obrazovnog rada

Prema Standardu u radu s učenicima potrebno je:

  • uputiti i poučiti učenike o radu i korištenju knjižnice
  • razvijati čitalačke navike
  • uputiti u način i metode rada na istraživačkim zadaćama
    uz upotrebu izvora informacija na različitim medijima
  • pomoću referentne zbirke (enciklopedije, leksikoni, rječnici) upućuje učenike za rad i obradu određene teme ili referata

Područja odgojno-obrazovne djelatnosti

  • stalni stručni razvoj nositelja odgojno-obrazovne djelatnosti u školi
  • pripremanje školskih odgojno-obrazovnih programa i njihove realizacije
  • bibliotečno-informacijska i dokumentacijska
  • vrjednovanje odgojno-obrazovnih rezultata, provođenje studijskih analiza, istraživanja i projekata
  • neposredno sudjelovanje u odgojno-obrazovnom procesu
Skip to content