Stručni suradnici u školi
Marina Kevrić
Stručni suradnik – pedagog
Što radi pedagog u školi?
Pedagozi su stručnjaci kojima je glavna zadaća unaprijeđenje odgojno-obrazovnog rada.
Rad pedagoga u školi možemo podijeliti na više područja:
- planiranje i programiranje
- rad s učenicima
- rad s učiteljima
- rad s roditeljima
Planiranje i programiranje uključuje:
- planiranje vlastita stručnog usavršavanja i stručnog usavršavanja učitelja
- sudjelovanje u izradbi godišnjeg plana i programa škole
- planiranje rada i sudjelovanje u radu Učiteljskog vijeća
Rad s učenicima:
- u suradnji s lokalnim Zavodom za zapošljavanje, izrađuje plan i program za profesionalno informiranje i usmjeravanje učenika
- u suradnji s edukacijskim rehabilitatorom i/ili psihologom izrađuje plan rada s djecom s teškoćama u razvoju
- u suradnji sa školskim liječnikom izrađuje plan zdravstvene, socijalne i ekološke zaštite učenika
- izrađuje plan kulturne i javne djelatnosti škole te sređuje pedagošku dokumentaciju
- organizira učeničke radionice i dodatnu nastavu
- organizira edukativna i odgojna predavanja za učenike, roditelje i učitelje te ih i sam vrlo često provodi
Rad s učiteljima:
- provjeravaju realizaciju rada učitelja (nazočnost na nastavi, realizaciju planova i programa i sl.)
- analiziraju rezultate škole na područjima uspjeha, vladanja, popravnih ispita i sl
- organiziraju istraživački rad u školama i stručno usavršavanje učitelja, kao i odgojna i edukativna predavanja za roditelje
Uloga stručnog suradnika pedagoga mijenja se zbog suočavanja s novim društvenim i tehnološkim promjenama u društvu. Uz stručne zadaće, kojima se potiče usvajanje vrijednosti i navika učenika koje omogućavaju cjelovit razvoj osobnosti, praćenje razvoja i postignuća učenika, pružanje savjetodavne pomoći svim subjektima, učenicima, roditeljima/skrbnicima, učiteljima/ nastavnicima – osobito pripravnicima, obveze prerastaju u ulogu voditelja, regulatora, koordinatora procesa, inovatora, organizatora, partnera/suradnika, motivatora i kreatora odgojno-obrazovnog procesa.
Neposredni odgojno-obrazovni rad stručnih suradnika pedagoga podrazumijeva:
- praćenje i rad učenika s poteškoćama u učenju i ponašanju
- pružanju savjetodavne pomoći onima koji trebaju pomoć u različitim odgojno-obrazovnim situacijama kao što su izbjegavanje dolaska na nastavu, dugotrajni izostanci s nastave, neprimjerena i nasilna ponašanja, pomoć u učenju i sl.
Rad s roditeljima uključuje:
- savjetodavni rad
- individualno informiranje
- pedagoške radionice na roditeljskim sastancima
- suradnju oko provedbe pedagoških mjera
Pedagog vrlo često surađuje s drugim institucijama: Centrom za socijalnu skrb, Policijskom postajom, Obrtničkom komorom, Zavodom za zapošljavanje, Zavodom za javno zdravstvo te drugim osnovnim i srednjim školama.
Pedagog nije učitelj i nije drugo ime za psihologa – što često djeca i roditelji misle.
Pedagozima je radno mjesto ured, ali često i učionica, zbornica i sve ostale prostorije u školi i van nje. Posao pedagoga obuhvaća jako puno toga. Rad s učenicima i njihovim roditeljima, na kraju ipak predstavlja njegovu srž.
Stoga, nemojte oklijevati obratiti se pedagogu u školi – dobit ćete savjet, uputu, podršku, prijedlog… sve što treba za donošenje neke odluke, odgovor na pitanje ili samo ideju što i kako dalje!!!
Martina Srdarev
Stručni suradnik – knjižničar
Što radi knjižničar u školi?
Školski knjižničar u sebi objedinjuje uloge stručnjaka (u području knjižničarstva), nastavnika i stručnog suradnika te iz toga onda proizlaze razna zaduženja.
Predstavnik je školske knjižnice i svog radnog mjesta. Često se, nažalost, o knjižničaru mogu čuti razne predodžbe i predrasude kao o osobi koja ništa ne radi, nego samo čita knjige, no knjižničari su osobe sa znanjima iz raznih nastavnih područja, znanosti i tehnologije.
Prije svega, najveća uloga knjižničara jest sposobnost „osluškivanja“ i razumijevanja korisničkih potreba te prema tome svakom korisniku knjižnice osigurati ravnopravnu mogućnost korištenja usluga i informacija.
Za kvalitetnu upotrebu informacija, knjižničar je također i informacijski stručnjak, zna kako pronaći relevantnu građu iz različitih vrsta izvora ili medija, te ih pružiti korisnicima.
Knjižničar kao samostalan organizator i voditelj rada obavlja sve poslove knjižničarske struke:
- inventarizacija
- stručna obrada građe (katalogizacija, klasifikacija)
- zaštita i vođenje statistike
- vodi računa o opremi knjižnice
- suradnja s nastavnicima u vezi izrade knjižnične građe prema nastavnom predmetu
Iz svega proizlazi kako se od školskog knjižničara očekuje da bude:
- sveznalica, jer mora iz svih područja znati ono što korisnik od njega traži
- suvremen, jer prati razvoj informacijskog društva, umjetnosti, znanosti i tehnologije
- svestran, budući da uz knjižničarstvo vlada znanjima i vještinama iz područja odgoja i obrazovanja
- kreativan, kako bi pridonio
kulturnom i javnom životu svoje knjižnice i škole - prilagodljiv raznim situacijama, od
pronalaženja sredstava za nabavu građe do suradnje s kolegama nastavnicima i učenicima - samostalan, jer obavlja sve knjižničarske poslove, često bez mogućnosti savjetovanja s određenim stručnjakom u danom trenutku
- nezamjenjiv kada je odsutan iz profesionalnih i privatnih razloga, jer u školi nema stručnjaka koji bi ga zamijenio
Knjižničar kao nastavnik najveći dio svog vremena posvećuje neposrednom odgojno–obrazovnom radu.
Odgojno-obrazovna djelatnost školske knjižnice obuhvaća:
- rad s učenicima, učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima, odgajateljima, ravnateljem i roditeljima
- planiranje i programiranje odgojno-obrazovnog rada
Prema Standardu u radu s učenicima potrebno je:
- uputiti i poučiti učenike o radu i korištenju knjižnice
- razvijati čitalačke navike
- uputiti u način i metode rada na istraživačkim zadaćama
uz upotrebu izvora informacija na različitim medijima - pomoću referentne zbirke (enciklopedije, leksikoni, rječnici) upućuje učenike za rad i obradu određene teme ili referata
Područja odgojno-obrazovne djelatnosti
- stalni stručni razvoj nositelja odgojno-obrazovne djelatnosti u školi
- pripremanje školskih odgojno-obrazovnih programa i njihove realizacije
- bibliotečno-informacijska i dokumentacijska
- vrjednovanje odgojno-obrazovnih rezultata, provođenje studijskih analiza, istraživanja i projekata
- neposredno sudjelovanje u odgojno-obrazovnom procesu